od neděle 30.4. do neděle 7.5. (včetně) nebudou žádné lekce jógy

Vše najdete v aktuálním rozvrhu.
Užijte si volné dny a těším se naviděnou :) Petr

Ranní kurz Prana Vashya jógy od 22. 5. 2017

V pondělí 22. května 2017 zahajujeme intenzivní ranní kurz Prana Vashya jógy, poslední v tomto pololetí.

Setkávat se budeme 3x týdně (pondělí, středa, pátek) v čase od 7:00 do 8:15 v jógovém centru Jemný svět nedaleko Riegrových sadů na pražských Vinohradech.
Kurz trvá celkem 6 týdnů, tj. celkem 18 navazujících lekcí, končí v pátek 30.6.2017.
tuto pozici na ranním kurzu dělat nebudeme :)


Ucelené kurzy Prana vashya jógy jsou ideální v případě, kdy chcete cvičit jógu a přitom mít jistotu, že Vám nic podstatného neunikne.

Během kurzu pochopíte souvislosti, které sice nebývají na první pohled zřejmé - ale o to jsou důležitější.

Začínáme od úplných začátků (nácvik jógového dechu, uvolnění, pozornosti), pokračujeme základními cviky a postupně projdeme většinu pozic z první série Prana Vashya jógy.

Podrobnější informace a přihlášky zde

Jarní tématické jóga-semináře s Petrem

Všechny zájemce o cvičení jógy zvu na volně navazující páteční podvečerní tématické semináře, které se budou konat od dubna do června v Jemném světě na Vinohradech:
  • pátek 21.4.2017, 18:30 - 21:00 Kořeny: Nohy, Kyčle & lotosový sed
  • pátek 12.5.2017: 18:30 - 21:00 Kmen: Páteř, záklony & most
  • pátek 9.6.2017: 18:30 - 21:00 Koruna: Hlava, lopatky, ramena & stoj na hlavě 
Každý seminář bude vždy zaměřený na jedno ucelené téma, které důkladně probereme po stránce teoretické i praktické. Provedeme individuální diagnostiku, neb každý člověk je originál a každé tělo je jiné.

Vhodné pro začínající i pokročilejší, každý si ze cvičení něco odnese.
Znalost Prana Vashya jógy není nutná, chuť ke cvičení a objevování ano.

Více informací o seminářích a přihlášky najdete zde.

5. - 8. 5. 2017 Intenzivní výuka Prana Vashya jógy na Moravě


Retreat centrum v Bělé nad Svitavou - které provozuje Katka Rojková - nám bude ideálním zázemím pro systematickou výuku Prana Vashya jógy "od A do Z".

Cílem bude nejen osvojení hlavních principů cvičení, ale samozřejmě i porozumění jednotlivým pozicím první série PVY tak, abychom uměli cvičit i samostatně a přitom respektovali své individuální dispozice.

Lektor: Petr Smil

18 - 21. 5. 2017 Víkend s jógou, meditací a kovařinou pro muže i ženy

uvolni se a zhmotni svůj obraz přítomného okamžiku
otiskni své nitro do žhavého kovu
máš-li blízko k józe, meditacím a touhu tvořit - pojeď s námi

Ponoříme se do jógy a meditace - budeme rozpouštět napětí vnitřní i vnější, nalézat prostor ticha, síly a inspirace, který je ukryt uvnitř nás samých. Jóga a meditace jako nástroje, které nám pomáhají podívat se na svůj vnitřní svět a nalézat vlastní autentickou cestu životem.

Zakusíme kovářské řemeslo – pod dohledem a vedením zkušeného kováře budeme pracovat s kovem, ohněm a vlastní fantazií. Ať už vytvoříme jemný nerezový šperk anebo třeba funkční ostrý nůž, půjde o jedinečný otisk našeho nitra do rozpáleného kovu. V kovářském řemeslu je ukryta mnohá symbolika, do které nás mistr kovář zasvětí.

Fotky z ročníku 2016.

Lektoři: Petr Smil (jóga), Tomáš Lebduška (kovařina), Petr Bärtl (meditace & zázemí)



30.7. - 6.8.2017 Letní kemp Prana Vashya jógy & meditace



Letní pobyt s meditací a jógou pro všechny, kdo chtějí spojit pohodu letních prázdnin s intenzivnější praxí meditace a jógy.

Akce je určená zájemcům, kteří se už s Prana Vashya jógou setkali a chtějí jít hlouběji, případně i všem ostatním, kdo se věnují intenzivnějším formám ásanové praxe (např. Ashtanga Vinyasa jóga, Vinyasa, ...). 
Kromě cvičení jógových pozic se budeme více věnovat pranayamě, očistným a harmonizačním technikám, hlubokým relaxacím.
Samozřejmostí bude ranní a večerní vedená meditace.

Okolí nabízí výlety pěšky i na kole, koupání/potápění v křišťálově čistém lomu, případně relax na zápraží anebo v kuchyni u kamen.

První část kempu od pondělí 31.7. do středy 2.8. bude věnována důkladnější detoxikaci a regeneraci skrze cvičení jógových pozic Prana Vashya jógy, dechové/meditační techniky a jógové očistné techniky - krije , které se budou zájemci učit (nauli, jala neti, sutra neti, ...). Podstoupíme i krátký očistný půst v délce 1 až 3 dny (trvání podle individuální "chuti").

Druhá část kempu od čtvrtka 3.8. do neděle 6.8. bude zaměřená na harmonizaci a energetizaci skrze cvičení jógových pozic Prana Vashya jógy, dechové & meditační techniky, hluboké relaxace. Záměrem bude posunout jógovou praxi do hlubších rovin.

Lze se zúčastnit i menšího počtu dnů. Ve středu 2.8. odpoledne bude volný program bez cvičení.

Lektoři: Petr Smil (jóga) a Petr Bärtl (meditace, zázemí)

utthita pārśvakoṇāsana

उत्थितपार्श्वकोणासन = utthitapārśvakoṇāsana
उत्थित = utthita = protažený;  पार्श्व = pārśva = strana; कोण = koṇa = úhel; आसन= ásana = pozice

zaujmutí pozice

  • s nádechem (z utthita trikoṇāsany k levé noze) napřímíme trup, rozkročíme se o stopu víc, tj. cca 5,5-6 stopy,
    utthita pārśvakoṇāsana
    přetočíme chodidla.
  • Pravá noha - chodidlo směřuje přímo vpřed (ve směru temene), zadní (levá) noha – chodidlo míří přímo do strany ve směru pánve. Paty na pomyslné přímce procházející pravým chodidlem, aktivujeme chodidla a spojení se zemí (P0), tím se pravé koleno i kyčel dostane do osy a aktivuje se celý řetězec HSS (hluboký stabilizační systém). Pravé koleno se nesmí vtáčet dovnitř a nechceme v něm mít menší úhel než 90%(B). Úhel může být i větší, viz varianta XX níže.
  • s výdechem odložíme pravou dlaň na nárt pravé nohy (D) a levou paži protáhneme šikmo za hlavu tak, že je v prodloužení trupu a levé propnuté nohy. Zpočátku je dostupnější a vhodnější varianta XX viz níže.
  • Pánev se snažíme otvírat přímo do strany (A) a přitom hlídáme nevědomé prohnutí v bedrech, vystrčená žebra (P2!) a tendenci ke vtočení pravého kolena (B!). Vše korigujeme. 
  • Horní paži nemusíme propínat v lokti, jde především o prostor kolem krku a dolní fixaci lopatky (P3!).
  • dhristi pod horní paží ke stropu (C) anebo přímo před sebe ve směru pánve.
  • lehce vytáhnout za temenem (P1) tak, aby hlava nevisela a ani nebyla v záklonu
  • hluboký dech prostoupí celý trup, vnímáme celé tělo do všech směrů

utthita trikoṇāsana

उत्थितत्रिकोणासन = utthitatrikoṇāsana
उत्थित = utthita = protažený; त्रि = tri = tři; कोण = koṇa = úhel; आसन= ásana = pozice

zaujmutí pozice
utthita trikoṇāsana

  • s nádechem z tadasany (samasthiti) ukročíme s nádechem vpravo na šířku zhruba 4 chodidel, přetočíme obě chodidla (pravá přímo vpřed ve směru temena, zadní noha – chodidlo míří přímo do strany), paty na pomyslné přímce procházející pravým chodidlem, upažíme, aktivujeme chodidla a spojení se zemí (P0), tím se pravé koleno i kyčel dostane do správné osy a aktivuje se celý řetězec HSS (hluboký stabilizační systém).
  • s výdechem se lehce vytáhneme za pravou paží a ukloníme k pravé noze - dolní dlaň umístíme na holeň/nárt pravé nohy, ale neopíráme se o ní, nenese žádnou váhu (D). Nezamykáme pravé koleno do hyperextenze (P1). Pánev míří přímo do strany, nezavíráme levou kyčel k zemi (A). Jedná se o čistý úklon - pánev hlídáme v neutrální poloze tak, abychom se neprohýbali v bederní části zad (P2) a nevystrkovali spodní žebra (P2). 
  • Jemně se vytahujeme za temenem (B), nezakláníme hlavu, nevystrkujeme bradu
  • Víme o horní paži, která se jemně vytahuje vzhůru (C), nezamykáme lokty, prsty jemně propnuté. 
  • Lopatky a ramena nejdou k uším, kolem 7. krčního obratle C7 děláme vždy prostor (P3
  • dhristi na dlaň horní ruky anebo přímo před sebe ve směru pánve
  • hluboký dech prostoupí celý trup, vnímáme celé tělo do všech směrů

Studium jógy v jižní Indii ...

Články o studiu jógy v jižní Indii:
Poznámka: faktické informace uvedené v článcích už nejsou aktuální - několik učitelů již neučí, případně se přemístili jinam, objevili se noví ... berte tedy články s rezervou.

dhanurāsana


धनुरासन = dhanurāsana
dhanurāsana
धनुर = dhanura = luk; आसन = ásana = pozice

    zaujmutí pozice

    z lehu na břiše (čelo odložené na zemi):
    • pokrč nohy v kolenou, uchop je za kotníky
    • s nádechem zvedni stehna a kolena ze země
    • s výdechem přizvedni trup a hlavu, pohled mírně vpřed