30. srpna 2016

10. - 13.11.2016 Podzimní retreat Prana Vashya jógy & meditace

v centru Dibbavana nedaleko Plané u Mariánských Lázní

Třídenní podzimní retreat s Prana Vashya jógou a meditací pro všechny, kdo chtějí skloubit podzimní pohodu  s praxí meditace a jógy. Okolí nabízí výlety na kole, relax na zápraží nebo u kamen, kolonádu v Mariánských lázních a leccos dalšího.

Ve velké meditační místnosti jsou nová kamna, která příjemně celý prostor vytopí nejen na meditaci, ale i na cvičení ráno a odpoledne.

Akce je vhodná pro zájemce, kteří se už s Prana Vashya jógou setkali anebo i všem ostatním, kteří se věnují dynamičtějším stylům jógového cvičení (např. Ashtanga Vinyasa Yoga atd.).  

Kromě cvičení Prana Vashya jógy se budeme věnovat harmonizačním technikám a pranayamě, samozřejmostí bude ranní a večerní vedená meditace.

Lektoři: Petr Smil (jóga) a Petr Bärtl (meditace)

19. března 2016

Studium jógy v jižní Indii ...

Články o studiu jógy v jižní Indii:
Poznámka: faktické informace uvedené v článcích už nejsou aktuální - několik učitelů již neučí, případně se přemístili jinam, objevili se noví ... berte tedy články s rezervou.

20. března 2012

dhanurāsana


धनुरासन = dhanurāsana
dhanurāsana
धनुर = dhanura = luk; आसन = ásana = pozice

    zaujmutí pozice

    z lehu na břiše (čelo odložené na zemi):
    • pokrč nohy v kolenou, uchop je za kotníky
    • s nádechem zvedni stehna a kolena ze země
    • s výdechem přizvedni trup a hlavu, pohled mírně vpřed

    19. března 2012

    Kashyapāsana

    Kashyapāsana

    कश्यपासन​ = Kashyapāsana
    कश्यप  Kashyapa = jeden ze sedmi velkých Ršiů (mudrců), více viz wikiआसन = ásana = pozice

      zaujmutí pozice

      Vaśiṣṭhāsany do dvipādāsany (tj. obě ruce na zemi) a pak:
      • nádechem přenes váhu na pravou dlaň, založ poloviční lotos s levou nohou 
      • výdechem uchop palec založené levé nohy za zády levou rukou, pánev otvírej do strany

      Vaśiṣṭhāsana

      वशिश्थासन​ = Vaśiṣṭhāsana
      Vaśiṣṭhāsana
      वशिष्ठ  Vaśiṣṭha = jeden ze sedmi velkých Ršiů (mudrců), více viz wiki, आसन = ásana = pozice

        zaujmutí pozice

        z anantāsany do dvipādāsany (tj. obě ruce na zemi) a pak:
        • nádechem přenes váhu na pravou dlaň, uchop levou rukou (ukazováčkem a prostředníčkem) palec na levé pokrčené noze
        • výdechem propínej levou nohu, směřuj ji vzhůru a pánev otvírej do strany

        anantāsana

        anantāsana
        अनन्तासन = anantāsana
        अनन्त = ananta = někonečný, věčný, též jedno z jmen Višnuaआसन = ásana = pozice

          zaujmutí pozice

          z tadāsany (stoj) přejdi vinyasou, tj:
          • s nádechem vzpaž a vytáhni se vzhůru, případně se zakloň (ūrdhvāsana)
          • s výdechem jdi do předklonu (hastapādāsana)
          • nádechem zanož pravou nohu, pohled vpřed (ūrdhva prasārita eka pāda uttānāsana)
          • se zádrží odlož pravou nohu na zem (ekapādāsana)
          • s výdechem přidej k ní levou nohu (dvipādāsana)
          • s nádechem přenes váhu na pravou dlaň a otevři pánev doleva, chodidla na sobě (obtížnější) či vedle sebe (snazší). Pohled přímo před sebe, horní ruka vbok, loket míří přímo ke stropu

          18. března 2012

          bakāsana


          बकासन = bakāsana
          bakāsana
          बक = baka = volavka, vodní jeřábआसन = ásana = pozice

            zaujmutí pozice

            přejdi vinyasou z předchozí pozice - viz popis "supta kūrmāsana":
            • ... supta kūrmāsana ...
            • s nádechem se přizvedni pomocí paží a pravé nohy (případně obou nohou), levou nohu provleč pod sebou a zanož ji, proveď stejnou sekvenci ásan jako v Pozdravu slunci až do bhudarasany (označuje se též jako adho mukha svanasana - "pes hlavou dolů").
            • s nádechem zanož v bhudarasaně levou nohu propnutou v koleni i chodidle
            • zádrž dechu krok levou nohou k levé dlani
            • s výdechem přikroč s pravou nohou k pravé dlani
            • dlaně spočívají na zemi alespoň na šířku ramen (radší širší), prsty roztažené, prostředníky směřují vpřed
            • umisťuj kolena zpočátku nízko na paže, stačí vedle loktů z vnější strany, lokty lehce pokrčené
            • pomalu  přenášej váhu na paže, zvedni hlavu a dívej se lehce vpřed, nejdřív se ti podaři zvednout jedno chodidlo z podlahy, časem i druhé 
            • dhristi vpřed

            17. března 2012

            supta kūrmāsana


            सुप्त कूर्मासन = supta kūrmāsana
            supta kūrmāsana
            सुप्त = supta = spící ; कूर्म = kūrma = želva; आसन = ásana = pozice

              zaujmutí pozice

              Z pozice kūrmāsana:
              • pokrč kolena a stále dbej na to, aby ramena zůstala u kolen, chodidla měj zhruba na šířku ramen, případně lehce širší. Pokrč pak paže a zkus je spojit za zády zhruba ve výši beder.
              • následně přibliž nohy k sobě, kotníky se dotýkají a chodidla spočívají na zemi, hlavu nech viset
              • dhristi třetí oko

              kūrmāsana

              कूर्मासन = kūrmāsana
              कूर्म = kūrma = želva; आसन = ásana = pozice
                kūrmāsana

                zaujmutí pozice

                Z pozice bhujapīḍāsana dosedni na zem:
                • kolena měj pokrčená a snaž se ramena umístit co nejblíž z vnitřní strany ke kolenům (lze-li, pak téměř až pod kolena). Pomůže ti, když nejdřív zkusíš s výdechem umístit jedno rameno pod koleno a teprve potom s dalších výdechem druhé. Teprve když můžeš mít ramena až v těsném kontaktu s koleny, můžeš propnout paže šikmo vzad tak, že dlaně směřují vzhůru. Lehce pak propínej kolena, zatímco chodidla jsou ve flexi ("fajfka" :).
                • dhristi vpřed

                16. března 2012

                utthita kūrmāsana

                उत्थितकूर्मासन = uthittakūrmāsana
                उत्थित = uthitta = protažený, rozšířený ; कूर्म = kūrma = želva; आसन = ásana = pozice

                ve zkrácené sérii tuto pozici necvičíme a pokračujeme rovnou do další pozice, kterou je kūrmāsana.

                  zaujmutí pozice

                  Z pozice bhujapīḍāsana rozpleteme překřížené nohy. 
                  • Propínáme kolena a zároveň se snižujeme tak, že krčíme lokty, které stále zůstávají co nejblíže u těla. Chodidla propnutá, palce míří  vpřed
                  • dhristi vpřed