5. května 2016

Letní kempy Prana Vashya jógy & meditace


v centru Dibbavana nedaleko Plané u Mariánských Lázní



20. - 24. července 2016 
"vstup do Prana Vashya jógy"

10. - 14. srpna 2016
"ponor do hlubin"

Čtyřdenní letní pobyt s meditací a jógou pro všechny, kdo chtějí skloubit pohodu letních prázdnin s praxí meditace a jógy. Okolí nabízí výlety na kole, koupání a potápění v křišťálově čistém lomu, případně relax na zápraží nebo v kuchyni u kamen.

1) červencový termín "Vstup do Prana Vashya jógy" bude zaměřený na postupnou výuku první série Prana Vashya jógy tak, že na konci pobytu budete umět cvičit samostatně a osvojíte si hlavní principy jógového cvičení. Pobyt je vhodný pro všechny kdo se rádi hýbou, předchozí zkušenosti s jógou nejsou nutné.

2) srpnový termín "ponor do hlubin" je vhodný pro zájemce, kteří se už s Prana Vashya jógou setkali a chtějí jít hlouběji. Cvičit budeme nejen první sérii, bude čas věnovat se i druhé, pokročilejším pozicím, zaměříme se na pranayamu, očistné a harmonizační techniky, hluboké relaxace.
Samozřejmostí bude dobrovolná ranní a večerní vedená meditace.

Lektoři: Petr Smil (jóga) a Petr Bärtl (meditace)

4. května 2016

Srpnové ranní minikurzy

Zvu Vás na tématické minikurzy, které budou v srpnu probíhat vždy 3x týdně pondělí-středa-pátek od 7:00 do 8:15 v centru jógy "Jemný svět" na pražských Vinohradech.

Každý minikurz bude vždy zaměřený na jedno ucelené téma, které během tří lekcí důkladně probereme. Minikurz je ideální příležitost jak vyzkoušet ranní cvičení, případně se seznámit z hlavními principy Prana Vashya jógy.
Vhodné pro začátečníky i pokročilejší, každý si ze cvičení něco odnese.
  1. Lotosový sed - 15., 17, a 19. srpna: zatímco typický Ind se - řečeno s trochou nadsázky - v lotosovém sedu rodí, žije a umírá, pro běžného člověka ze Západu je tato ikonická pozice mnohdy oříškem, který se pokusíme během tří dnů rozlousknout. Naučíme se cviky, které nám pomohou se do pozice "lotosu" pomalu a bezpečně dostat. 
  2. Stoj na hlavě - 22., 24. a 26. srpna: někdy označovaný jako královská ásana, v Prana Vashya józe pak pozice zakončující cvičení. Jak se do něj dostat a nepotřebovat přitom žádnou vnější oporu?

30. dubna 2016

4.-7.8.2016 Cestou ohně: jógini, kováři a alchymisté

Kováři jsou stejně jako šamani považováni za „pány ohně“. V některých kulturních oblastech je proto kovář šamanovi roven, ne-li přímo nadřazen.“ 
„Kováři i šamani jsou z jednoho hnízda“, praví jakutské přísloví.
Mircea Eliade, Kováři a Alchymisté, Argo, 2000


Jak spolu souvisí jóga, alchymie a kovářské řemeslo, co mohou tato tradiční umění nabídnout současnému muži?

Zatímco kovář proměňuje surový materiál v ušlechtilejší formu skrz užití svých nástrojů – ohně, kladiva, kovadliny a měchu  jógin usiluje o podobnou proměnu vnitřní. Pomocí dechu, mysli a pozornosti postupně transformuje nejen své fyzické tělo, ale i vnitřní psycho-mentální život. 
Stejně jako alchymisté všech dob a věků sleduje jediný cíl: produchovnit hmotu, zušlechtit sebe sama a stát se mostem mezi Nebem a Zemí. Vytvořit z prvotní látky kámen mudrců, vytvořit alchymické zlato. 
To vše jsou mocné symboly jóginů a alchymistů, géniů své doby.

Přijmi pozvání na setkání mužů

Ponoříme se do jógy a meditace - budeme rozpouštět napětí vnitřní i vnější, nalézat prostor ticha, síly a inspirace, který je ukryt uvnitř nás samých. Jóga a meditace jako nástroje, které nám pomáhají podívat se na svůj vnitřní svět, nalézat svou vlastní autentickou cestu životem, naplňovat své poslání, nacházet stabilitu při plnění nejrůznějších povinností, které se s rolí muže pojí.

Zakusíme rituální kovářské řemeslo – budeme naslouchat zpěvu kovadlin, zatímco naše svaly
rozproudí dech kovářských měchů. Prolneme svůj vnitřní svět s rozpálenou ocelí a pod dohledem kováře, zhotovíme svůj vlastní ostrý nůž - náš hmatatelný otisk reality, jeden z nejsilnějších symbolů na mužské cestě. 
Ten bude trvalou připomínkou toho co jsme prožili, o čem jsme hovořili a co se snažíme žít.

Navážeme nová přátelství, vzájemně se inspirujeme a podpoříme.

Lektoři: Petr Smil (jóga), Tomáš Lebduška (kovárna), Petr Bärtl (meditace, zázemí)

19. března 2016

Prana Vashya Yoga asana poster ...

  • poster s pozicemi zkrácené série Prana Vashya jógy v tiskové kvalitě, formát PDF - stáhnout
  • poster s pozicemi celé série Prana Vashya jógy v tiskové kvalitě, formát PDF - stáhnout


úvodní & závěrečná mantra
zkrácená 1. série


kompletní 1. série



Studium jógy v jižní Indii ...

Články o studiu jógy v jižní Indii:
Poznámka: faktické informace uvedené v článcích už nejsou aktuální - několik učitelů již neučí, případně se přemístili jinam, objevili se noví ... berte tedy články s rezervou.

20. března 2012

dhanurāsana


धनुरासन = dhanurāsana
dhanurāsana
धनुर = dhanura = luk; आसन = ásana = pozice

    zaujmutí pozice

    z lehu na břiše (čelo odložené na zemi):
    • pokrč nohy v kolenou, uchop je za kotníky
    • s nádechem zvedni stehna a kolena ze země
    • s výdechem přizvedni trup a hlavu, pohled mírně vpřed

    19. března 2012

    anantāsana

    anantāsana

    अनन्तासन = anantāsana
    अनन्त = ananta = někonečný, věčný, též jedno z jmen Višnuaआसन = ásana = pozice

      zaujmutí pozice

      z tadāsany (stoj) přejdi vinyasou, tj:
      • s nádechem vzpaž a vytáhni se vzhůru, případně se zakloň (ūrdhvāsana)
      • s výdechem jdi do předklonu (hastapādāsana)
      • nádechem zanož pravou nohu, pohled vpřed (ūrdhva prasārita eka pāda uttānāsana)
      • se zádrží odlož pravou nohu na zem (ekapādāsana)
      • s výdechem přidej k ní levou nohu (dvipādāsana)
      • s nádechem přenes váhu na pravou dlaň a otevři pánev doleva, chodidla na sobě (obtížnější) či vedle sebe (snazší). Pohled přímo před sebe, horní ruka vbok, loket míří přímo ke stropu

      18. března 2012

      bakāsana


      बकासन = bakāsana
      bakāsana
      बक = baka = volavka, vodní jeřábआसन = ásana = pozice

        zaujmutí pozice

        přejdi vinyasou z předchozí pozice - viz popis "supta kūrmāsana":
        • ... supta kūrmāsana ...
        • s nádechem se přizvedni pomocí paží a pravé nohy (případně obou nohou), levou nohu provleč pod sebou a zanož ji, proveď stejnou sekvenci ásan jako v Pozdravu slunci až do bhudarasany (označuje se též jako adho mukha svanasana - "pes hlavou dolů").
        • s nádechem zanož v bhudarasaně levou nohu propnutou v koleni i chodidle
        • zádrž dechu krok levou nohou k levé dlani
        • s výdechem přikroč s pravou nohou k pravé dlani
        • dlaně spočívají na zemi alespoň na šířku ramen (radší širší), prsty roztažené, prostředníky směřují vpřed
        • umisťuj kolena zpočátku nízko na paže, stačí vedle loktů z vnější strany, lokty lehce pokrčené
        • pomalu  přenášej váhu na paže, zvedni hlavu a dívej se lehce vpřed, nejdřív se ti podaři zvednout jedno chodidlo z podlahy, časem i druhé 
        • dhristi vpřed

        17. března 2012

        supta kūrmāsana


        सुप्त कूर्मासन = supta kūrmāsana
        supta kūrmāsana
        सुप्त = supta = spící ; कूर्म = kūrma = želva; आसन = ásana = pozice

          zaujmutí pozice

          Z pozice kūrmāsana:
          • pokrč kolena a stále dbej na to, aby ramena zůstala u kolen, chodidla měj zhruba na šířku ramen, případně lehce širší. Pokrč pak paže a zkus je spojit za zády zhruba ve výši beder.
          • následně přibliž nohy k sobě, kotníky se dotýkají a chodidla spočívají na zemi, hlavu nech viset
          • dhristi třetí oko

          kūrmāsana

          कूर्मासन = kūrmāsana
          कूर्म = kūrma = želva; आसन = ásana = pozice
            kūrmāsana

            zaujmutí pozice

            Z pozice bhujapīḍāsana dosedni na zem:
            • kolena měj pokrčená a snaž se ramena umístit co nejblíž z vnitřní strany ke kolenům (lze-li, pak téměř až pod kolena). Pomůže ti, když nejdřív zkusíš s výdechem umístit jedno rameno pod koleno a teprve potom s dalších výdechem druhé. Teprve když můžeš mít ramena až v těsném kontaktu s koleny, můžeš propnout paže šikmo vzad tak, že dlaně směřují vzhůru. Lehce pak propínej kolena, zatímco chodidla jsou ve flexi ("fajfka" :).
            • dhristi vpřed